Шкідливі звички

Харківський міський Центр соціальних служб «Довіра» надає поради батькам як розпізнати й запобігти шкідливі звички у підлітків.

Будь - яка звичка з’являється не випадково. В основі її покладено механізм підживлення. Звички - це автоматизовані дії, які виявляються незалежно від бажань людини. Якщо звичка отримала неодноразове позитивне підживлення, то вона закріплюється і позбавитись її буде важко. Проблему шкідливих звичок вирішують і психологи, і педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.

Чому підлітки починають палити, вживати алкоголь?

  1. Бажання походити на своїх друзів, знайомих, відповідати своїй групі однолітків.
  2. Бажання відчути нові приємні відчуття, про які так багато розповідають знайомі.
  3. Цікавість, прагнення випробувати себе у новій, майже екстремальній ситуації.
  4. Вплив авторитетної для підлітка людини.
  5. Прагнення забутися, розслабитися, зняти напруженість, неприємні відчуття.
  6. Прагнення демонстративного протесту.

Чи варто обговорювати з дитиною проблему шкідливих звичок?

Існує дві головні причини, через які батьки ухиляються від розмов з дитиною про тютюн та алкоголь:

  1. Батьки вважають, що не мають права говорити про це, адже самі палять або вживають алкоголь;
  2. Батьки не вважають за необхідне торкатись цієї проблеми, тому що самі не палять і не вживають алкоголь і гадають, що їхнього прикладу для дитини достатньо.

Проте, на практиці буває і так, що позитивна атмосфера в родині сама по собі не виховує у дитині протидію зовнішньому впливу. Тож і в цьому випадку підлітку потрібна батьківська порада.

Що ж допоможе дитині протистояти біді?

  • внутрішній самоконтроль і визначення життєвої мети;
  • любов до батьків, бажання бути поряд з ними;
  • можливість активної участі в суспільному житті (відвідування гуртків, спортивних секцій тощо);
  • бажання вчитися, успіхи в навчанні;
  • визнання і заохочування з боку оточуючих.

Як дізнатися, що дитина щось  вживає?

Багато батьків побоюються того, що їхня дитина робить чимало небезпечних речей, а вони про це не підозрюють. Батьки мають обов’язково звернути увагу на такі зміни у поведінці дитини:

  • Раптова зміна друзів.
  • Різке погіршення поведінки.
  • Зміна у харчуванні, смакових звичках.
  • Випадки забудькуваті, недоладної мови.
  • Різкі зміни настрою.
  • Повна втрата попередніх інтересів.
  • Раптові порушення координації рухів.
  • Часте згадування наркотиків, алкоголю під час жартів та розмов.
  • На фоні повного здоров’я - розширені зіниці, почервонілі очі, кашель, нежить, блювання.

Поради щодо встановлення довіри між підлітком і дорослими у кризовий для них період:

  • Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того, щоб він зрозумів, що не байдужий вам і ви готові зрозуміти і прийняти його.
  • Запропонуйте свою підтримку та допомогу.
  • Поцікавтеся, що зараз найбільше його турбує.
  • Упевнено спілкуйтеся з дитиною.
  • У спілкуванні з підлітком використовуйте слова, речення, які сприятимуть розвитку контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти.
  • У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що він потрібен іншим і унікальний як особистість.
  • Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте дитину на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру у нього.
  • Звертайтеся по допомогу, консультацію до спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці вашої дитини.

Анкета для батьків

1. Дитина регулярно займається фізкультурою (спортивна секція, вправи, гімнастика).

1. Моя дитина займається фізкультурою рідко і без задоволення.

2. У вихідні дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі.     

2. Для спільних прогулянок не вистачає часу.

3. Дитина їсть у помірних кількостях, із задоволенням, і все, що запропонують.

 3. У дитини проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково).

4. Дитина засинає вчасно, просинається легко.

4. Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами.        

5. Дитина одержує задоволення від комфорту і затишку в домі. 

5. Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя

6. Дитині подобається носити красивий одяг.   

 6. Дитині байдуже, як і в що вона одягнута.

7. Дитина сама просить поміняти брудний одяг.

7. Може одягнути брудний одяг, не проявляє ініціативи в тому, щоби поміняти одяг

Усе, що зліва, більше відповідає потребам дитини. Якщо у якійсь сфері справа відмічено 2-3 висловлювання, на це слід звернути увагу батькам.

Записів з 1 по 1Всього: 1